Vanliga frågor och svar

Har du frågor du funderar över? Du kan du finna svaret här! Om något svar saknas är du självklart välkommen att höra av dig till oss och ställa dina frågor över telefon eller via epost.
Jag kommer inte ihåg mitt lösenord till mina sidor. Hur gör jag?
Du kan alltid trycka på glömt lösenord. Fyll i ert personnummer så får du ett SMS med ett nytt lösenord till den mobil du registrerat hos oss som kontaktnummer.
Kan jag skriva till Bevakia?
Du kan antingen mejla oss på kundservice@bevakia.se eller skriva fysiskt brev och skicka till följande adress: Bevakia AB Box 1047, 164 21 Kista.
Hur uppdaterar jag min adress efter att jag flyttat?
Du kan enklast uppdatera dina adressuppgifter genom att logga in på Mina Sidor med mobilt bank id eller din personliga kod. Skulle det inte fungera kan du kontakta kundtjänst så vi kan uppdatera din adress åt dig.
Hur aktiverar jag autogiro?
Aktivera autogiro direkt hos Svea Ekonomi med Bank-ID genom att klicka här, eller genom din faktura där du hittar mer information. Du kan även aktivera e-faktura. Eller höra av dig till kundservice på 0770 – 339 771 så hjälper vi dig. 
Jag har registrerat mitt nummer hos NIX varför ringer ni?
1. Vi matchar regelbundet alla telefonnummer mot NIX-registret. Enligt lag får vi lov att spara ett telefonnummer i två månader innan vi gör nästa matchning. Det betyder att om du har nixat dig precis dagen efter att vi har gjort en matchning mot NIX-registret, kommer ditt nummer att finnas kvar i vårt register i max två månader. Ditt telefonnummer kommer automatiskt att tas bort vid nästa matchning mot NIX. Tänk på att om du har flera nummer så behöver samtliga registreras hos NIX.

2.Om du via någon av våra samarbetspartners uttryckligen gett ditt medgivande till kontakt kollar vi inte om du är registrerad hos NIX.

Vill du spärra ditt nummer hos oss kan du enkelt ringa in till oss på

0770 – 339 771

eller maila till

privacy@bevakia.se

Kan jag betala årsvis?
Ja, du kan betala årsvis via en årsfaktura. Hör av dig till vår kundservice så hjälper vi dig att sätta upp en sådan.
Har jag rätt att ångra mitt köp?
Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen du ingick avtalet med oss. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar du oss på telefon

0770 – 339 771

Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.
Hur spärrar jag min identitet via er?
Om du har konstaterat att någon brukat din identitet och vill ha assistans så ringer du vår spärrlinje på

0770 – 339 771

som är öppen dygnet runt. Vår personal kommer hjälpa dig att gå igenom vad som ska spärras och hjälper dig att hantera situationen samt utföra spärr på det som behövs.
Hur gör jag för att registrera värdehandlingar hos er?
Det enklaste sättet är att logga in på Mina Sidor med hjälp av bank id eller med koden som du fått hemskickad när du beställde tjänsten. Alternativt kontaktar du kundtjänst.
När får jag larm från er?
Vi bevakar ditt personnummer via Dun & Bradstreet vilket är ett av Sveriges största kreditupplysningsföretag och de är störst inom detaljhandel, telekom och snabblån, där bedragarna ofta handlar. När en förändring eller förfrågan sker via dessa aktörer så meddelas du via SMS och/eller E-post.
Kan ni hjälpa mig att spärra även om jag inte registrerat mina värdehandlingar?
Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din t.ex. kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan det resultera i att de nekar spärrningen.
Vad för hjälp får jag från er vid en id-kapning?
När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss om att det är du som tagit ett lån eller om det är någon annan som har gjort det i ditt namn.

Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din kreditstatus.
Hur säger jag upp tjänsten?
Kontakta kundtjänst 3-6 månader innan ditt avtal går ut, så skickar vi ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Kontakta oss via

0770 - 339 771